צילום: שוקה כהן
את השבוע האחרון של ינואר 2022 ניתן להכתיר כשבוע הכי דני שידענו כאן בשנים האחרונות. בחלומותינו הפרועים לא דמיינו שרשת האביזרים המעוצבים "פליינג טייגר קופנהגן" (Flying Tiger Copenhagen) שחביבה כ"כ על הישראלים, תנחת ותתמקם גם בישראל...
והנה, אתמול (שני) באירוע מתוקשר שהתקיים בקניון עזריאלי בתל אביב, בנוכחות מרטין ג`רמין - המנכ"ל הבינלאומי של הרשת והילה אגזדה, מנכ"לית המותג בארץ, הוכיח הראל ויזל, בעל השליטה ומנכ"ל קבוצת פוקס שהוא עושה זאת שוב, כשהביא לנו השופוהוליקים הישראלים, מותג בינלאומי נחשק ואהוד נוסף, המצטרף אל הפורטפוליו הרחב ממילא של הקבוצה שבבעלותו.
צבעי מים, 15 שקל. צילום: flying tiger copenhagen
מזברה ועד טייגר: סיפורה של רשת הפיצ`פקעס הדנית
"פליינג טייגר קופנהגן" הוקמה ב-1995 על ידי לנארט לייבושיץ` (Lajboschitz) שנולד בקופנהגן ב־1959, לאב סוחר אספרגוס ממוצא יהודי שברח מפולין לפני המלחמה, ורעייתו, גננת ילידת שבדיה.
את החנות הראשונה הקים לנארט יחד עם רעייתו סוזן בשם "זברה" בשוק הפשפשים בקופנהגן.
7 שנים מאוחר יותר, כשבני הזוג כבר אחזו בחנות נוספת ורגע לפני שהם יצאו לחופשת קיץ שתכננו, הם הפקידו את זאת האחרונה בידי אחותה של סוזן, והנחו אותה לתמחר את כל עודפי המטריות, הגרביים ומשקפי השמש ב-10 קרונות דניות (כתר דני) רק משום שהתקשו לזכור בכמה תמחרו כל פריט ופריט.
ערכת קוסמים, 30 שקל. צילום: flying tiger copenhagen בהפוך על הפוך קיבלה החנות המדוברת את שמה "טייגר", זאת משום שמבטאים את שמה בדיוק כמו המילה הדנית "tee`-yuh", המשמשת לציון מטבע של 10 קרונות וכך, בשובם מהחופשה, כבר היה ללנארט וסוזן שם וקונספט חדשים.
תוך 3 שנים בלבד השיקו בני הזוג 40 חנויות נוספות בכל רחבי דנמרק.
בשנת 2005, בעקבות מפגש אקראי עם פיליפ באר, חבר לשעבר לספסל הלימודים, צלם שהשתקע באנגליה והציע ללנארט להקים חנות ל"טייגר" בעיירת מגוריו, נולדה גם חנות הדגל הראשונה של "טייגר" אל מחוץ לדנמרק, בעיירה בייסינגסטוק שמדרום ללונדון.
מברשת ניקוי, 5 שקלים. צילום: flying tiger copenhagenמכאן סיפור התרחבותו של המותג שזכה לימים לכינוי "איקאה על ספידים", ברחבי אירופה היה קצר. למעשה החנות הראשונה בלונדון היא שהניחה את היסודות למודל ההפצה של הרשת מחוץ לארץ המקור שלה - 50% בבעלות החברה־האם "זברה" ו־50% בבעלות השותף המקומי, ללא זיכיונות.
בשנת 2012 מכרו בני הזוג לייבושיץ` כ-70% ממניות הרשת לחברת ההשקעות השוודית EQT Partners כשלנארט מסתפק בכיסא בדירקטוריון.
ביוני 2016, שינתה הרשת את שמה מ"טייגר" - ל"פליינג טייגר קופנהגן", ובמהלך השנים הבאות היא הכפילה את מספר סניפיה ברחבי תבל.
סטנד למברשת שיניים, 10 שקלים. צילום: flying tiger copenhagen
עיצובים הומוריסטיים: לחדד עפרון מנוּרָה, לאכול חביתה מחתול
"פליינג טייגר קופנהגן" מציעה כידוע מגוון רחב של פריטים לבית, כלי מטבח, אקססוריז, משחקים וצעצועים, גאדג`טים, כלי כתיבה ומוצרי נייר ושאר פיצ`פקעס.
סוד קסמו של המותג טמון בשילוב של עיצוב טוב עם קריצה אותו מובילה ביד רמה לובוריקה בנוביק, ראש תחום העיצוב ברשת, לצד איכות סבירה ומחירים שווים לכל נפש - כך, מרבית מהפריטים מתומחרים בפחות מ־50 קרונות דניות (פחות מ־30 ₪), ומרשת פוקס מציינים כי בישראל "מגוון מוצרים החל מ-5 ₪".
בשיחת ZOOM שנערכה אמש עם בנוביק, היא סיפרה כי היא מלווה את רשת "פליינג טייגר קופנהגן" עוד מימיה הראשונים ומשמשת כמעצבת הראשית בה.
לדבריה "הכניסה לחנויות הרשת משולה לכניסה לעולם קסום וצבעוני המלא באינספור מוצרים שהדגש עליהם הוא עיצוב, שהוא לרוב הומוריסטי".
ואכן, בין אם מדובר בטיימר בישול בצורת ביצה, במתקן סלוטייפ בצורת צב, מחדד בדמות נורה או קלמר בצורת חזיר, נדמה שפה תוכלו למצוא לא מעט פריטים פונקציונאליים בעיצוב משובב נפש ובסגנון הנוטה לסקנדינבי עם קריצות יפניות, שהוא לדבריה חלק "מהשפעת והשראת טרנד הג`פנדי הפופולרי על יצירתה".
"פליינג טייגר קופנהגן" מתגאה בהיותה מותג בקטגוריה משל עצמו, הכלאה מופלאה שבין חנות עיצוב לחנות מתנות וחנות דיסקאונט. הדמיון לאחות הגדולה מצפון, איקאה, מתבטא כמובן גם בחוויית הקנייה - סניפי הרשת מוליכים את הלקוח במסלול מוגדר מהכניסה ועד היציאה מהן, ברחבי הסניפים מדפי פלנוגרמה שממוקמים בגובה העיניים ומשרים ססגוניות עם מגוון פריטים צבעוניים ומפתיעים.
לובוריקה בנוביק, המעצבת הראשית. צילום: flying tiger copenhagenעוד הוסיפה בנוביק וציינה כי "פליינג טייגר קופנהגן" משיקה לפחות פעמיים בחודש כ-300 מוצרים חדשים, ולכן לדבריה אין ל"פליינג טייגר קופנהגן" מוצרים המוגדרים "בסט סלר".
"מה שבחודש מסוים הוא בסט סלר כבר לא יימכר בחודשיים שאחרי, כי הקולקציות שלנו מתחלפות בתדירות גבוהה והכל דינמי", היא אומרת ומבארת: "בתחילת הדרך כשעיצבתי פריטים, המיקוד היה פחות על הפונקציונליות, אלא על הערך הרגשי שלהם: מה המוצר הזה יספק לצרכן, ואיך הוא יגרום לו להרגיש?". נרות למשל הם דוגמה נהדרת משום שלרוב לא רוכשים אותם כי באמת צריכים אותם, נרות קונים כי הם מספקים תחושה, אווירה ותגובה רגשית".
כבר לא חייבים לטוס לחו"ל
חנויות "פליינג טייגר קופנהגן" יפעלו בארץ בשטח של 250 מ"ר בקניונים. בשבועות הקרובים מתוכננות להיפתח חנויות נוספות גם בגרנד קניון חיפה, בנמל תל אביב, בביל"ו סנטר, בסינמה סיטי ראשל"צ ובקניון עזריאלי ראשונים.
"אני מתרגשת להשיק היום את אחד המותגים האהובים ביותר בעולם", מסרה אגזדה, "הרשת מייצרת מוצרים שגורמים לנו לחייך, מוצרים שכל אחד אוהב וירצה לקנות לעצמו ולמתנה ומביאה עימה קונספט חדשני הן בחוויית הקניה והן במגוון הרחב של המוצרים המעוצבים. אנחנו מציעים ברשת מוצרים לבית ולמשרד, אביזרים למסיבות, גאדג`טים, צעצועים, אביזרי ספורט, ערכות יצירה והכל במחירים אטרקטיביים ונגישים לכל כיס".