צלם: mohamed_hassan ל-pixabay
על פי הסטטיסטיקה, עסקים רבים בישראל אינם מצליחים לשרוד את השנתיים הראשונות ובחלוף חמש שנים כמעט 50 אחוז מהם שורדים בקושי או נסגרים.
לסטטיסטיקה העגומה הזו נוספו הסגרים והמגבלות השונות שהגיעו בשל התפשטות נגיף הקורונה, ובעקבות זאת נקלעו עסקים רבים לקשיים כספיים. רבים מבעלי העסקים עושים מאמצים רבים כדי לשרוד ולחזור לשגרת החיים ולפעילותם העסקית, וחלקם מרגישים לפעמים שעולמם נחרב עליהם וכי הם חייבים לשחרר קיטור אך אין להם עם מי לדבר.
על מנת להצעיד את העסק קדימה במיוחד בימים אלו חייבים בעלי העסקים להגדיר לעצמם מטרות ויעדים, למצוא בעצמם ובעזרת מומחים מקצועיים את דרכם הייחודית ולהגיע אליה, להעלים לחלוטין את הקופסה שיש להם בראש, לצמצם את המעצורים, החששות והלבטים ופשוט לשווק את עצמם.
לכן, בעל עסק המעוניין להצליח בימים אלו חייב לייצר לעצמו ייחוד בתפיסה ובגישה, להמציא את הגלגל מחדש בהתאם למגבלות, לא לעבוד בשבלונות, להכין תכנית מסודרת ומקיפה מהמאקרו ועד המיקרו וליישם אותה בפועל. אחרת, הוא מקטין משמעותית את אחוזי הצלחתו.
שי טאובס, יח"צ
בעלי עסקים, המעוניינים לצלוח תקופה מאתגרת זו, חייבים להגיע עם תפיסה יצירתית הנבנית בהתאמה מלאה ללקוח הפוטנציאלי – בדגש על הצלחה עסקית ומתוך הקשבה וגישה פתוחה לאתגרים ולחדשנות עסקית:
1. היזהרו עם הלימונדות – לא כל לימון אפשר להפוך ללימונדה. ססמאות בצד, לכל שינוי יש עלויות ומשמעויות נלוות – בין אם באופי התפעול או בשיטות ההפצה, באופי התמחור ובשיעורי הרווחיות. עסקים קטנים רבים, שניסו להמציא את עצמם מחדש, מצאו את עצמם בבור כלכלי גדול עוד יותר. לכן בחנו כל רעיון לשינוי לעומק והעריכו האם אכן התועלות העולות מהשינויים מצדיקות את המחיר הכולל לטווח הקצר והארוך גם יחד.
2. הישארו בתודעה – בימים אלו, בהם עסקים רבים מתקשים להתמודד עם המצב הכלכלי, עסקים רבים בוחרים לצמצם הוצאות ולהפסיק את השיווק והפרסום.
בטווח הארוך זו דווקא יכולה להיות טעות גדולה עבור העסק שלכם ואף לגרום לכך שגם לאחר סיום המשבר הוא ייעלם מהתודעה של לקוחותיכם. לכן, דווקא בתקופה זו, כאשר עסקים רבים מקרטעים, חשוב שתישארו בתודעה ותדגישו את היתרון התחרותי הייחודי של העסק שלכם מול התחרות והחלופות הרלוונטיות.
3. עקביות זה שם המשחק – היצמדו ל-DNA של העסק שלכם והבינו מהו הדבר שבזכותו הלקוחות בוחרים דווקא בכם. זה יכול להיות המוצר הייחודי, המיקום הפיזי או אופי השירות המיוחד שלכם. חשוב מאוד שתתמקדו ביתרון תחרותי זה וחזקו אותו באופן עקבי ברמה השיווקית והפרסומית.
4. לקוחות מרוצים הם שגרירים מעולים – שיווק מפה לאוזן היא שיטה מצוינת אך בדרך כלל איננה מתרחשת במקרה. לכן אתם צריכים לקדם תהליכים ומנגנונים אלו באופן אקטיבי, מבלי להתבייש לבקש שיתוף או המלצה מלקוחות מרוצים, שבדרך כלל יעשו זאת בשמחה ועם פרגון גדול.
5. היו פעילים – הפכו את הלקוחות לנאמנים. הישארו איתם בקשר באפיקים הדיגיטליים ופיתחו מועדון לקוחות המציע הטבות ייעודיות. צרו קהילה ברשתות החברתיות, עשו שימוש ברשימות דיוור ובוואטסאפ, עדכנו באופן מתמשך לגבי מבצעים, מוצרים חדשים, הטבות וידע רלוונטי בתחומכם. זכרו לעודד את הלקוחות להגיע, לרכוש ולהפיץ את המידע ללקוחות רלוונטיים נוספים.
6. מתגו את עצמכם – הקפידו על המיתוג שלכם. מיתוג מוצלח ועקבי יוצר ביטחון במותג עבור הלקוחות. היו גאים בעצמכם ובמותג שלכם וודאו שיהיה אחיד בכל הפלטפורמות ובכל הפרסומים. כך למשל, אם בעקבות המצב נאלצתם לעבור משירות פרונטלי לשליחויות, השקיעו באמצעים פיזיים נוספים כמו: מדבקות, שקיות ואריזות ייחודיות הכוללים את המיתוג.
זו דרך מצוינת לחשיפה מתמשכת, איכותית ורחבה בעלויות קטנות. זו גם הזדמנות מצוינת להוסיף הזמנה בדמות גלויה המזמינה את הלקוחות להצטרף למועדון הלקוחות שלכם ולהכיר את המוצרים והשירותים שלכם.
7. הישארו בעשייה – קל מאד "לוותר לעצמנו", במיוחד בתקופה בה אורח החיים השתנה, כמו גם שגרת החיים האישית והעסקית. חלקנו הגדול עבר לעבוד מהבית והימים הפכו להיות דינמיים. בתוך מציאות זאת אתם נדרשים להפעיל את העסק ואף למצוא את הדרכים כדי להצמיחו.
קל מאד להיסחף לאי-עשייה ואף ל"בריחה" מפעילויות עסקיות שונות, במיוחד פעילויות שיווק. צרו לעצמכם תכנית ומסגרת עבודה והקפידו להישאר בעשייה ולפעול לקידום העסק: בין אם בבניית תשתיות ובין אם בשיווק ופרסום. עצם יצירת המסגרת והפעולות עצמן מייצרות את האנרגיה המנטלית והיצירתית המובילות לראייה חיובית ולהצמחת העסק.
8. הגדירו חזון ומטרות משנה – עסקים רבים מייצרים לעצמם חזון, ובמקרים מסוימים החזון הוא כל כך גדול עד שהוא פשוט משתק. יצירה של חזון היא התוויה של מצב עתידי או הווייה עתידית, שאתם בוחרים להגיע אליה. ואולם לעתים הפער בין ה"אני העתידי" ל"אני הנוכחי" הוא כל כך גדול עד שלא רק שהדברים אינם מתקדמים, אלא גם הפעילות הנוכחית נפגעת.
הגדרתם חזון? אתם מדמיינים את המקום בו אתם רוצים להיות בעוד שלוש או חמש שנים? מצוין! כעת הגדירו מטרות משנה קטנות והגדירו את הפעולה הבאה: מה צריך לקרות מחר בבוקר ולא הרבה מעבר לזה. פעולות קטנות מייצרות שינוי גדול לאורך זמן.
9. כבו את הטייס האוטומטי – נתקו את הצורך להסתכל על מה שאחרים עושים ולהעריך את תוצאותיהם. אין לכם דרך לדעת בוודאות שזה אכן המצב. מדובר בבזבוז זמן יקר שאתם יכולים להשקיע בעסק שלכם ובעצמכם. עליכם להגדיר במדויק את קהלי הלקוחות שברצונכם לעבוד עימם, מאפייניהם והסיבות שיסייעו להם לבחור דווקא בכם. שאלו את עצמכם: כיצד אני יכול לפגוש את הלקוחות דווקא במקומות שבהם "האחרים" לא נוכחים וכיצד אני יכול להפתיע אותם ולגרום להם באמת לזכור אותי. עליכם לחשוב מחוץ לקופסה, להיות יצירתיים ולייצר את תשומת הלב האיכותית והרצויה לכם במסגרת תקציב אפקטיבי. אתם ייחודיים? אז פעלו באופן ייחודי!
10. בחרו בצמיחה ובלמידה – עבור חלק מהאנשים, להעביר כל יום באותו האופן, לחיות בלולאה יומיומית לא מודעת ולבלות שעות בחוסר מימוש עצמי זה דבר שבשגרה. שאלו את עצמכם האם אתם בוחרים לצמוח ולהתפתח, זהו את "גנבי הזמן" (טלוויזיה, משחקים ואפליקציות ועוד) ובחרו להחליף אותם בעשייה מקדמת תפיסתית, הווייתית, עסקית, אישית, משפחתית ועוד.
לסיכום, בעל עסק המעוניין להצליח אינו יכול להסתמך על פרסום בלבד. בניית אסטרטגיה שיווקית והוצאתה אל הפועל בליווי ייעוץ שיווקי מכוון תוצאות יכול לשנות את המשחק עבור העסק הקטן דווקא בימים אלה. זה הזמן להגדיר מטרות ויעדים ולמצוא את הדרך הייחודית להגיע אליהם.
דווקא עכשיו יש צורך בתכנון ובנייה בפועל של ערוצי השיווק, המנגנונים שלהם ותהליכי השיווק: דיגיטל, סושיאל ופיזיקל. מיתוג ובניית שפת המותג הגרפית-וויזואלית-רגשית יכולים לספק בעלות לא גדולה את הדרך לשינוי וצמיחה עבור רבים. זו הדרך לגדול, לצמוח ולמשוך את קהל הלקוחות האופטימלי עבור כל עסק קטן.
* הכותב הוא מומחה לאסטרטגיות שיווק יצירתיות, בניית מותגים והבעלים של סוכנות השיווק integral